Sygdom og medicin

Sygdom

I en vuggestue er der ikke bare tæt kontakt mellem voksne og barnet, men også børnene imellem. Det betyder at der meget nemt kan ske smitte med både hoste, snot, dårlig mave og andet virus. Derfor er det heller ikke usædvanligt at børn der lige er begyndt i vuggestue bliver smittet mange gange.

Når vi skal vurdere om et barn er for sygt til at være i vuggestue, forholder vi os først og fremmest til om barnet kan følge en almindelig dag i vuggestuen. Altså vurderer vi om barnet kan deltage i dagen på de præmisser vi kan tilbyde i vuggestuen, uden at barnet får det for svært eller lider overlast.

Oplever vi at et barn virker uoplagt eller skidt tilpas tjekker vi altid for feber – men, det er vigtigt at huske på at man godt kan have det dårligt, uden at have høj temperatur.

Har barnet feber, eller er for skidt tilpas til at kunne følge dagen ringer vi til jer, så i kan hente.

Når det gælder specifikke sygdomme, f.eks. øjenbetændelse, diarre osv. Følger vi sundhedsstyrelsens anbefalinger, som du kan læse her.
Det er vigtigt for barnet at have tid til at blive ordentligt rask inden det kommer tilbage i vuggestue. Ikke bare for barnets egen skyld og helbred, men også fordi det hjælper os til at undgå at starte smittekæder blandt børn og personale – så det kan være det trygge, kendte personale der kan møde ind på stuerne.

Panodil og andet medicin

Har barnet fået panodil eller andet smertestillende/febernedsættende kan vi ikke modtage det i vuggestuen den dag. Det skyldes at vi ikke korrekt kan vurdere barnets tilstand, og derfor heller ikke kan være sikre på at vi ser tegn på f.eks. optræk til feberkramper eller om barnet har smerter.

Vi giver ikke børn medicin mens de er i vuggestue, medmindre det omhandler kroniske sygdomme, f.eks. astma eller alvorlig allergi.
Medicin skal derfor som udgangspunkt gives hjemme.