Forbered dit barn til vuggestue

Øv jer i at sige farvel

I kan gøre det til en vane derhjemme, at hver gang én af jer går hjemmefra eller kommer hjem, siger I tydeligt farvel eller goddag til jeres barn.

Bamse, sut eller lignende som barnet kan finde trøst ved

Det er en hjælp for dit barn, at det er vant til at have noget at kunne trøstes med. Det kan være en sut, en bamse eller lignende. Væn dit barn til at finde trøst ved en af disse. Det gør det nemmere, når barnet starter.

Barnevognen som et sted hvor barnet selv finder ro

Overgangen bliver nemmere og tryggere, når dit barn ikke er vant til at blive vippet i søvn.

Øv dit barn i selv at finde ro og falde i søvn i en barnevogn.

Øv barnet i at have en sele på i barnevognen.

Væn dit barn til at der kan være lyde omkring jer, også når dit barn skal sove.

Amning

Ammes barnet stadig, er det en god ide, at barnet vænnes til kun at blive ammet i døgnets ydertimer.

Dette kan afhjælpe barnets savn og sult efter sin mors bryst.

Øv og styrk dit barn

Det gør overgangen mere tryg, samtidig med at det udvikler barnets bevægelsesmønster, når det fra helt lille har ligget på maven og løftet hovedet, og er vant til at bevæge sig på gulvet.
Kender barnet til at sidde på et tæppe ude i den friske luft, bliver det også en mere genkendelig overgang at komme med på legepladsen.