Sådan arbejder vi

Læring sker hele dagen

Tryghed, omsorg og gode relationer til de voksne er særlig vigtigt at have fokus på hos de yngste vuggestuebørn, da dette er grundlaget for barnets trivsel, udvikling og læring.

Måltidet, middagssøvnen, bleskift og andre hverdagsrutiner fylder meget af vuggestuebarnets tid, og er ikke bare noget der skal overstås, men er vigtige kilder til værdifuld udvikling og læring.

Efterhånden som børnene vokser begynder legen, aktiviteter og fællesskaberne at spille en større rolle for barnets dannelse. Dette arbejder vi med og styrker igennem planlagte lege og aktiviteter, inde som ude, og med de 6 læreplanstemaer som grundsten.

De 6 læreplanstemaer er: Børns alsidige personlige udvikling; Børns sociale udvikling; Kommunikation og sprog; Krop, sanser og bevægelse; Natur, udeliv og science; og Kultur, æstetik og fællesskab. Du kan læse mere om læreplanstemaerne her.

Planlægning

Hver stue planlægger hverdagen så der sker læring hele dagen, både i de daglige, gentagende rutiner og ved de aktiviteter og lege vi sætter rammerne for. Ved både de små og store vuggestuebørn arbejder vi med årshjul, hvor hvert tema arbejdes med i 2 måneder. Temaerne kan ekempelvis være Tal, Former og Farver eller Kroppen.
Årshjulstemaerne inspirerer i samarbejde med de 6 læreplanstemaer de aktiviteter, lege og historier og sange vi fokuserer på i hvert tema.
Hver gang vi starter på et nyt tema, sendes der et brev ud via aula, hvor både de næste måneders aktiviteter og de pædagogiske overvejelser bag bliver beskrevet.

Hverdagen i vuggestuen

Hverdagen er præget af rutiner og struktur, så den opleves som tryg og genkendelig for børnene.

• Kl. 6.20: Vuggestuen åbner, vi begynder altid dagen hos Brumbasserne og Sommerfuglene.
  • Omkring kl. 7:30: Grupperne deler sig, og går i hver deres ende.
  • Kl. 9.00: Der serveres formiddagsmad, og så er vi klar til dagens aktiviteter.
  • Kl. 9.30- 11.00: Så er det tid til planlagte aktiviteter.
    Vi arbejder ud fra de pædagogiske læreplaner, inddrager hverdagspædagogik og danner små relations grupper. Vi elsker at bruge formiddagen ude på vores skønne legeplads.
    Vi går også gerne på tur i vores klapvogne, hvor vi udforsker vores nærområde. Vi besøger f.eks. omkringliggende legepladser, hilser på ænder og heste i Golfparken eller tager på indkøb sammen.
    I formiddagstimerne er der også plads til at udnytte alle vores små læringsrum indenfor. Det kan være med alt fra motorikbaner til kreative projekter til samling med historier, sang og rim og remser.
  • Kl.11.00-11.30: Så er der frokosttid. Vi får hver dag et måltid lavet fra bunden  af vores kostfaglige eneansvarlige.
  • Kl. 11.30-12.00: Når vi er færdig med at spise middagsmad, er der tid til at blive skiftet inden middagssøvnen.
    Børnene vil enten have en barnevogn til at sove ude i eller en seng i vores dertil indrettede soverum. Barnevogne, senge, dyner osv. stiller vuggestuen til rådighed og hvert barn får sin egen vogn eller seng. Hvor børnene sover vil der altid være opsat babyalarmer.
  •  Kl. 13.30: Efterhånden som børnene står op, vil de blive tilbudt eftermiddagsmad.
    Når de er færdige med at spise, hygger og leger vi inde på stuerne.
  • Kl. 15.30-16.00: Vi mødes alle sammen hos Brumbasserne og Sommerfuglene eller på legepladsen.
  • Kl. 16.25 (torsdag kl. 16.30): Vuggestuen lukker; tak for i dag, vi ses i morgen.

Overgang til anden gruppe i institutionen

Forældrene informeres og inddrages i planen for barnets overflytning til Græshopperne eller Mariehønsene.
Det er ikke alder alene der afgør, hvornår barnet skifter gruppe. Relationer og barnets udvikling tages også med i betragtningen.

De  2 uger inden barnet flytter gruppe planlægges faste besøgsdage i den nye gruppe. De første besøg er typisk med et personale fra barnets nuværende stue, og når barnet begynder at føle sig trygt ved den nye stue er de på besøg selv.

En pædagog fra barnets gamle og nye gruppe afholder samtale med forældrene om opstarten i den ny gruppe.