Opstart

Alle er velkomne

I vuggestuen Springbrættet byder vi velkommen til alle. Vi modtager børn hele vejen fra Vejgaard til Gug, og har også børn fra vores helt nære nærområde.

Besøg og opstartssamtale

Besøg os gerne inden opstart, så I kan se vuggestuen og tale med en af de ansatte.

Vi sender et velkomstbrev til dig og dit barn, når det nærmer sig opstart.

Sammen med velkomstbrevet medsendes et ark med nogle spørgsmål om dig og dit barn.
Spørgsmålene danner udgangspunkt for opstartssamtalen, som afholdes forud for barnets opstart i institutionen.
På denne måde kan vi få et kendskab til hinanden og afklare gensidige forventninger.

Tid for samtalen aftales med en pædagog fra stuen, enten ved første besøg eller ved telefonisk henvendelse.

Aflevering i vuggestuen

Tag fri de første par uger, så du har god tid til at lære det nye sted og de nye voksne at kende.
Giv dit barn korte dage til at starte med. Vær tilgængelig, så du hurtigt kan komme og hente dit barn, hvis det er utrøsteligt og har brug for dig.
Det er vigtigt for barnets opstart, at det kommer stabilt som aftalt til opstartsmødet.

Dit barn læser dit kropssprog

Dit barn læser dit kropssprog for at finde ud af om situationen er tryg. Derfor er det vigtigt, at du med smil og en glad stemmeføring siger farvel til dit barn. Gør afskeden kort.
Når du har sagt farvel, er det vigtigt, at du også går, selvom dit barn græder.
Det forvirrer dit barn, hvis du lader det komme over til dig igen, efter du har sagt farvel. Det er med til at trække pinen ud for jer begge.

Forlade barnet

Vi ved godt, det er svært at gå fra et grædende og ulykkeligt barn.
Når der er vinket farvel og barnet har set, at du er gået, siger vores erfaring, at barnet hurtigt falder til ro.

Det kan være en god idé at finde ud af, om det er far eller mor, der er bedst til at sige farvel i de første dage.
Vi ved, det kan være svært i starten. Derfor er vi i tæt daglig kontakt med dig, og du er altid velkommen til at kontakte os og høre, hvordan det går.

Et opstartsforløb

Sådan kan et opstartsforløb se ud:
De første dage møder barnet med mor eller far på barnets stue.
Barnet skal forholde sig til alt det nye og samtidig se de voksne an. Efter et par dage kan
mor eller far prøve at gå fra stuen.

Dette aftales med en af de primære voksne på barnets gruppe.

For at skabe tryghed er barnet den første uge mest sammen med de primære voksne og få børn inde på gruppen.
Barnet vil hen ad vejen kunne overskue mere - flere børn, flere lyde, flere udfordringer og mere personale.