Om Vuggestuen Springbrættet

Tilgodeser hvert enkelte barn

Tryghed er grundstenen for barnets trivsel, udvikling og læring.
Vi har derfor valgt at aldersopdele vores børn i fire grupper med 10 børn i hver gruppe.
Der er tilknyttet 3 primære voksne til hver 10 børns gruppe.

Hverdagen tager afsæt i faglighed

Hverdagen tager afsæt i fælles faglig refleksion over praksis, hvor viden bygger på teori og forskning indenfor det pædagogiske felt.
At opbygge gode relationer til barnet, forstå barnets behov ud fra udviklingsniveau og skabe et trygt læringsmiljø er personalets vigtigste opgaver i vuggestuen.

Vi putter ikke børnene i kasser

Kvalitet i det pædagogiske arbejde og ikke en bestemt metode, er et vigtigt pejlemærke for at tilgodese hver enkelt barns trivsel og udvikling.

Særlig fokusområde: Børneliv i sund balance
Vi er kommet med i et større projekt: ”Børneliv i sund balance”, som skal køre over 5 år. I projektet er der følgende 7 principper, som er valgt for dagtilbud:

•Vi er nysgerrige på, hvor maden kommer fra, og vi er modige på at smage nyt
•Vi sætter sunde rammer for maden og måltiderne i hverdagen, og når der er fest - sammen med forældrene
•Børnene oplever glæde ved at udfordre kroppen og får pulsen op hver dag
•Børnene ”går” i dagtilbud og kan cykle, når de begynder i skole
•Vi samarbejder med lokalsamfundet og forældrene om sjove og gode oplevelser for børnene
•Vi undersøger og bruger naturen omkring os, og børnene er ude hver dag
•De voksne går forrest for at fremme børnenes trivsel og sundhed