Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Vuggestuen Springbrættet

Tryghed som forudsætning

Tryghed er grundstenen for ethvert barns trivsel, udvikling og læring. 
I Vuggestuen Springbrættet fokuserer vi derfor på at skabe små gruppefællesskaber med velkendte og nærværende voksne gennem så meget af dagen som muligt. Dette kan både være i mindre legegrupper, til planlagte aktiviteter, eller når børnene hjælper med i daglige rutiner. 

Værdifulde medlemmer af børnefællesskabet

I Vuggestuen Springbrættet mener vi at det at opleve sig selv som værdifuld og aktiv deltager i fællesskabet er en forudsætning for børns alsidige personlige udvikling. Dette understøttes både i leg og de daglige rutiner. 
På stuerne er der hver dag en eller to 'dagens hjælper', som er med til at hente mad og dele tallerkner ud. Til samling synger vi goddagssange, hvor alle børn bliver set og nævnt. Vi opfordrer børn til at hjælpe hinanden, og det pædagogiske personale går foran som rollemodeller i at vi altid får hilst og set hinanden. 

 

Hverdagen tager afsæt i faglighed

Hverdagen tager afsæt i fælles faglig refleksion over praksis, hvor viden bygger på teori og forskning indenfor det pædagogiske felt.
At opbygge gode relationer til barnet, forstå barnets behov ud fra udviklingsniveau og skabe et trygt læringsmiljø er personalets vigtigste opgaver i vuggestuen. En af de måder vi sikrer kvaliteten af vores pædagogiske arbejde er via videreuddannelse i personalegruppen - f.eks. med diplomudannelser i neuropædagogik, sprogpædagogiske moduler og andre relevante kurser. 
Derudover deltager alt fastansat personale i førstehjælpskursus målrettet børn minimum hvert andet år. 
Børnegruppens trivsel og udvikling er vores pejlemærker for kvaliteten i vores arbejde. 

 

NEST - Fællesskabende pædagogik

 I Vuggestuen Springbrættet tilrettelægges vores pædagogiske arbejde ud fra principperne i NEST – en inkluderende, fællesskabende pædagogisk praksis. NEST i dagtilbud funderer sig på tre principper: 

  • Alle børn har krav på kvalificeret pædagogik
  • Børn er mere ens end forskellige
  • Børn gør det bedste de kan; lykkes de ikke, er det de voksne, der skal gøre noget andet

I praksis udmønter disse principper sig i at det pædagogiske personale altid forsøger at skabe rammer og rutiner der er afstemt med den aktuelle børnegruppe. Genkendelige rammer og rutiner hjælper med at skabe tryghed for børnene, hvilket giver dem mentalt og følelsesmæssigt overskud til at lege, vokse, lykkes og gro.