Fysiske Rammer

Legepladsen

Vi har en af kommunens største vuggestue-legepladser, som vi bruger flittigt.
Legepladsen er delt op i 2 områder, så den giver den bedst mulige udvikling for børenes nysgerrighed for naturen, børnefælleskaber og fantasi.

Legehuse, scooterbane og sansegynge er blot nogle af de ting der inviterer til leg og kropslig udfoldelse på legepladsen.

Hvert år til Bedsteforældredag planter vi blomster, urter og grønt i vores højbede, som vi dufter og smager på hele sommeren.

Den anden del af legepladsen kalder vi Bakken. Skovle, scootere og andet legetøj er ikke velkommen her, for her er naturen, fantasien og den motoriske udvikling i højsædet.
Bakken er et stort område med “skov”, gemmesteder, bålhytte og 2 bakker.

Inde

Huset er opdelt i 2 afdelinger. Indgangen er midt i huset mellem de 2 afdelinger. I den ene afdeling er de yngste børn fordelt på Sommerfugle og Brumbasser, og den anden afdeling huser de store vuggestuebørn, som er Græshopper og Mariehøns.
Børnene er aldersopdelte for at vi kan skabe læringsrum, der er tilpassede efter børnenes behov.

Personaleafdelingen ligger i begyndelsen af huset og har egen indgang. Det er også her vi afholder forældremøder.

Brumbasserne og Sommerfuglene, de yngste børn

Brumbasse-stuen og Sommerfugle-stuen huser de yngste vuggestuebørn. På hver stue er der normeret 10 børn og 3 personaler. Fordelingen af personale på en stue er typisk 2 pædagoger og 1 medhjælper - til tider kan der være en pædagogstuderende.
Hver gruppe har en stue med 2 rum, hvor der kan skabes rolige og overskuelige læringsmiljøer.

Derudover er der et alrum, hvor den ene gruppe blandt andet spiser deres måltider.
Da børnene ofte sover flere gange i løbet af dagen, er det ikke alle der spiser samtidig.

Der er udgang fra deres fællesrum til barnevognsrummet.

Børnene sover i barnevogne, enten under halvtag eller i udeskur.

Græshopperne og Mariehønsene, de ældste børn

Græshopperne og Mariehønsene er de ældste vuggestuebørn, og på hver stue er der normeret 10 børn og 3 personaler. Fordelingen af personaler er her typisk 2 pædagoger og 1 medhjælper eller pædagogstuderende. Mens børnene hører til på hver deres grupperum, leger de også på tværs af grupperne, og der laves fælles temaforløb med dertilhørende aktiviteter.
Der er også en fællesrum for de 2 grupper.

Børnene på Græshopperne og Mariehønsene spiser i små faste spisegrupper med faste voksne, fordelt i rummene.

Der er udgang til deres barnevognsrum fra et af grupperummene.

Skift fra grupperne med de yngste børn til grupperne med de ældste børn

Skiftet fra de yngste til de ældste børn sker ofte når barnet nærmer sig 2 års alderen. Der er dog flere ting der tages med i vurderingen af hvornår et barn flytter gruppe. Det afhænger bl.a. af barnets udvikling og børnegruppens sammensætning.